Saturday, September 25, 2010

raya...love...n frenship~

setelah melayan kawan2 berjjogging di taman rekreasi berdekatan dengan uia
diri ini sepatutnya mempunyai mood untuk study..
tapi nampaknya..
perkara berfaedah lain harus dilakukan..
berblogging~
byk perkara yang m syakirah mahu ceritakan...
tapi semakin la mana..semakin byk topik yang kumpul
sampai tidak tahu mana satu harus dimulakan~

raya-
alhamdulillah...raya sudah berakhir
ada duit lebih utk diri ini beli untuk memenuhi kekurangan di bilik~
rak buku!!
m syakirah mencari rak yang boleh dipakai untuk 5 tahun..
alhamdulillah m syakirah dpt rak yang murah tapi sgt besar~
ramai org terkejut dengan kebesaran rak tersebut tapi...
terkejut sebab rak tu muat dalam bilik yg kecik~alhamdulillah!!
cukup rak buku untuk 5 tahun!*semua boleh bayangkan betapa besarnya rak tu*
diri ini terasa kasih sayang rumet dan kawan yang x study malam tu sebab tolong pasangkan rak tu
terima kasih pada mas,maryam dan abby~
open house merata2 pada minggu ini~
diri ini dpt jemputan ke rumah sepupu~
dan sepupu memberikan makanan yang sangat byk~

yg paling kelakar ada rakan nursing yg panik tertinggal bas~
jadi diri ini bantu menghantarkan ke rumah dekan mereka utk open house
malam tu pula menjemput kawan2 ke bilik utk makanan yang byk tu~
bajet makanan tersebut kira utk 4 buah bilik...
namun diri ini terkejut bila makanan itu masih boleh diagihkan kepada lagi 4 bilik...!!
rezeki kawan2 nampaknya..=)...keberkatan
sampai kak engku yg dtg beraya pun masih x dpt habiskan *kak engku bace mesti senyum*
begitu lah..open house dan open roon utk semalam

cinta dan persahabatan~

diri ini tersenyum tatkala membaca blog saudara bunyamin
cinta dan perasaan~
semakin berceloteh sahabat2 diri ini berkata tentang cinta dan perkahwinan
perkara biasa sebenarnya~=)..persediaan juga
diri ini stuju dengan kata2nya~
'manusia memang suka bagi alasan dan tipu diri sendiri. manusia juga terlalu senang serahkan hati kpd makhluk '(bunyamin khair mahmood,2010)

'contoh nya la kan, manusia ni kan ada intrinsic need utk buang air. cuba bayangkan klu tiba2 kita dah tak boleh buang air...haa..kan payah tu. sama lah macam cinta. cinta itu ibarat buang air. sekian dimaklumkan.'
agak kelakar la disamakan buang air dengan cinta kan?huhu~taopi kebenaran masih ada

benar,...
manusia yang tidak bercinta,perasaan curiousnya terhadap cinta sangatlah tinggi~
sehingga mereja terlupa..mereka bercinta kerana ALLAH
bukan kerana kekosongan~
apabila sudah mendpt cinta,jiwa sudah penuh
hasrat sudah tercapai...busan kian menular
neurotrancmitter cinta merembes untuk bind ke receptor perasaan
namun apabila ada syndrome break down~
neurotransmitter mulai berhenti merembes...
perasaan mulai kosong~
mulalai mencari ganti yang byk supaya neurostansmitter boleh merembes
addiction berlaku!!!~~begitulah pathophysiology cinta yang matlamatnya kecil~

ALLAH sudah meberikan amanah pada kita dengan perkahwinan
utk meluaskan zuriat
sebagai ganjaran ALLAH menjadikan perkahwinan itu satu benda yang indah~
melalui CINTA~
kerana itu terjadinya cinta tanpa komitmen iaitu kapel~kerana ada yang mahukan cinta namun tidak tanggungjawapnya
kerana tidak bersedia??jadi mengapa mahu bercinta??
sama macam punyai kereta...
byk perkara harus difikir,jaganya,minyaknya dan bermaacam lg..byk tanggungjawap
tapi masih punyai kereta ada satu perkara yang menyenangkan!~
waktu sekrang wajah,rupa,gaya menjadi satu tarikan pada muda mudi~
hensemnya dia,comelnya dia,
namun satu hari nanti~isu tersebut sudah tidak dipertikaikan namun hati budi pula menjadi soal
baikkah dia?mampukah di utk memahami aku?mampukan dia utk membantu aku dlm urusan?bolehkah dia mengingatkan aku tentang syurga dan neraka?
kerana semakin tua,semakin kita mengingatkan mati..bukan keseronokan~
dan sepatutnya dari skrg kita harus mengingati mati~

jika kita menyayangi seseorang,...
kita takut untuk membiarkan dirnya melakukan dosa kerana kita
kita takut untuk membiarkan diri kita terus dlm ikatan bayang2
kita tidak akan membiarkan dirinya setiasa bergantung kepada kita
kerana memikirkan bagaimana hidupnya tanpa kita jika maut menjelma tanpa khabar berita~
kita tidak akan menjadikan dirinya dan keluarga kita sbg alasan utk perkara yang negatif kita lakukan~
kerana cinta itu terlampau suci utk dikotori~

diri ini sedar,ramai yang sudah terlajak bercinta~
kemudian putus~
namun mencari ganti bukanlah solusi yang baik~
bak kata mr bunyamin ALLAH jadikan kita berpasangan
namun bukan untuk 58-59 kali~
cinta terlampau suci untuk itu~
cinta ibarat ubat~apabila dose menjadi byk~bila2 masa boleh jadi dadah~addiction~
namun masih boleh dirawat~=)

mahu mencari pasangan?carilah!=)
tiada siapa menghalang
ada ibu bapa yang tidak mahu mencarikan calon~
jadi carilah sediri..
kapel??kapel lah tapi bukan dengan mengusung awek ke sana kemari~
nak dating?boleh..gi lah umah bakal mak mentua..
pakwe/awek x de pun x pe..mak ayah diorang mesti tau perangai anak diorang camne kan?=)
kat situ pun kita masih boleh mengenali pasangan kita

anda tidak mahu tanggungjawap perkahwinan...
tapi tak rase tanggungjawap ke bila kapel?apa beza kapel ngan kawen??hurmm~~

diri ini dalam hal cinta biasa sahaja...
hati sgt kosong~betul2 kosong...namun tidak rasa sunyi~
kerana cinta tuhan masih ada~dan akan sentiasa ada~
akan datang seseorang bakal hadir untuk menyayangi
diriini akan menyayangi dirinya juga~wallahualam~

dalam persahabatan~
kadang kita terfikir
bila sahabat menegur kita akan berkata "hmmphh~dia ckp tuh dia bukannye buat"
diri ini terfikir..bilakah adanya seorang yang sempurna untuk menegur?sedangkan rasulullah mewajibkan utk setiap org berdakwah?
*hasil perbincang tatkala habes berjogging*

4 comments:

najibah said...

"janganlah cintamu itu berlebihan, dan jangan pula marahmu itu merosakkan" (kata-kata hikmah)

tak ramai manusia yg bercinta. yg ramainya, berkeinginan untuk 'memiliki'. kalau keinginan tak tercapai, perasaan amarah yg berleluasa. yg buruk mula di jaja. bila sudah dimilik & dah tahu perangai, di tinggalkan begitu saja.

apakah itu namanya cinta?

saidina Ali cinta fatimah, sehingga sanggup melihat fatimah di miliki sahabat lain yg di rasakn lebih baik baginya.

nah! ini baru namanya cinta. berkeinginan yg terbaik buat si dia. cinta terlalu suci untuk di rasai oleh semua hati yg mati.

inspek hati: apakah aku cinta dia atau aku ingin memiliki dia?

wallahu'alam

M Syakirah said...

terbaik!~

M Syakirah said...

namun bagaimana pulak aisyah ra dengan rasulullah..??=)*mahu mendengar pendpt lg..=)

falcon said...

ad sesetengah org bertanya bleh x berkawan dgn opposite gender???
bleh x kte ckp it's depend on that person's personality..sebab ad setengah org,can still jg hati dy even befriend dgn opposite gender but some people mudah digugat perasaannya.what ur opinion?