Monday, March 29, 2010

sepatutnya yang tidak ptut...

seorang sahabat menghantar sms...

A: cuak gilew bila bace DENYUT KASIH MEDIK

shake: ohh..citer dia camne..??

A:lorr!!kau x bace lg ke..??citer sal HO..bznye shake..takut aku

shake: *senyum..teringat najibah kazmin yg sudah berjanji mahu meminjam buku tersbut..dan ditukarkan dengan buku murabbi cinta* ohh..aku x bace lg..istikarah la..kalo ALLAH dah pilih jalan kau kat sini~insya-ALLAH ini jalan kau...

seorang sahabat menerangkan betapa risawnya mahu menempuh dunia yg bakal sibuk nanti...
kadang2 ada perkara yg kita mampu dan ada perkara yg kita tidak mampu..ada yg mampu bg kita tp bg pandangan org lain beratnya ALLAH yg tau.
munirah syakirah sendiri ade membaca pengalaman seorang doktor wanita dlm buku murabbi cinta ini sendiri..mujur suaminya (ustaz hasrizal sendiri) faham

sila click di sini untuk baca- SEPATUTNYA YANG TIDAK PATUT

diri ini mmg sedia maklum dengan kesibukan seorang doktor...

dulu
diri ini tidak mahu terjebak dengan dunia kedoktoran bila melihat susah payah abg dan kakak ipar...tp abg ckp x la sampai x enjoy lgsg..ada masanya..

kakak no 3 pula~..HO kemudian kawin dengan engineer yg mmg sememangnya berkerja dengan syarikat jepun yg tidak kenal erti rehat...tp si suami mmg mahu berhenti atas keinginannya yg suka mengajar...jadi mmg dialah real ketua keluarga..kagum~

time HO bayangkan anda sudah hanya ada tenaga tahap sifar..dan tatkala kita x boleh nak buat kerja di rumah..wah!betapa besarnya pengorbanan suami/isteri doktor ya..?!

diri ini penah membayangkan keadaan diri ini di zaman HO (dan jika masa itu diri ini sudah berkahwin wah!ke depan btol waktunya~) betapa kesiannya suami diri ini nanti~itu kalo keja x sama..kalo sama..fuh!!!~~~byk benda perlu dibincangkan bersama~

diri ini sebenarnya lebih kagum dengan org yg boleh uruskan rumah-sebab diri ini xmampu untuk lakukan semua itu...ya lah..kesibukkan membataskan segalanya...tp jika diri ini melihat ada suami2 yg boleh menjaga rumah,menjaga anak, membuat susu anak waktu malam...wah!bg munirah syakirah lelaki itu sgt sgt sgt hebat!!tp jika x boleh itu bukan bermakna sebaliknya~jgn fikir bukan2 ya..?

almaklumlah diri ini tahu byk benda yg diri ini mahu buat suatu hari nanti tp dikekang dengan batas2 tenaga dan masa...minta ALLAH permudahkan segalanya...

"bukan selamanya begitu..apa yg perlu ada hanyalah sayang,sabar dan simpati antara suami isterilah...tp kena ingt mana yg priority bila jadi doktor ni..dah jadi milik masyarakat jugak.." abah berckp2 dengan org lain sewaktu kecil..diri ini hanya melihat org dewasa berckp2..

pelik kan pemikiran manusia..kehebatan diukur ada skala yg berbeda..tp mmg susah nak jumpe lelaki begitu di zaman ini..

jadi..jika mahu menjadi suami seorang doktor..fikirlah baik2..bukan untuk menakutkan..tp takut susah nak faham dengan kerjaya (saya) nanti~maaflah~

diri ini tidak mahu terang lebih lanjut..ini hanya perkongsian rasa hati tentang masa depan diri ini...

harap faham~

"medan kedoktoran adalah medan dakwah yg baik~paling dengan dengan masyarakat..."

"on call suami ni lah buat saya belajar erti rindu pada suami saya...rase x sabar2 nak jumpa suami saya..rindu dah 2 hari x berjumpa" ustazah fatimah syarha

Saturday, March 27, 2010

Bisikan Syaitan~

"selagi kau melupakan ALLAH..selagi itu aku akan bersamamu~"syaitan~

"perkara yg membuatkan aku meluat ialah bila lelaki sudah tidak melihat perempuan[ menjaga pandangan]"syaitan

pernah rasa seperti kita lakukan satu kesalahan..??
tapi kemudiannya kita mempertahankannya seperti mempertahankan kebenaran..??

"ala..bukannye efek pape pun pakai tudung bukak rambut sket~"

"jgn disappoint kan pompuan tuh~kesian dia..dia dah ajak tuh takkan nak tolak..malulah dia!"

"haish..benda apa yg beritahu kat majikan aku ni..?takkan nenek meninggal lagi kot..argh~kalo aku x tipu kang bukannye dia faham~baik aku tipu"

"ala..biase la tu..tiru exam~..semua org buat kot~~bukan senang nak study sendiri"

"bukan ade pape pun...kawan2 je...salah ke buat ngan kawan gitu..x rase pape feeling pun"

kata2 pertahanan yg membuatkan kita sendiri befikir~
akal waras kita yg berfikir~
eyh~benda2 ni mmg salah..tapi~~~
tapi apa..??x dak alasan yg mantap pun utk kita teruskan benda2 begini..
tp mengapa hati masih mahu~???

"aku akan membuatkan kau akan merasa selesa untuk melakukan kejahatan~rase hebat bila melakukan kemungkaran"syaitan~

cuba bayangkan setiap kali kita berfikir begini..
syaitan ketawakan kita..

"kah kah kah kah kah..senangnye aku nak pengaruh budak ni!!!kacang!kurangnya iman!"

naseb baik syaitan x dpt dilihat..kalo boleh dilihat..malu kita depan semua org..tp ALLAH boleh melihat..x malu ke kita pada ALLAH..??=.="

kadang2 syaitan membiarkan kita buat benda baik~
tp kesan pada akhirnya membawa kesan yg buruk...
susah kan..
bagaimana nak halang ini semua..?
marilah kita fikir same2...
jgn malas berfikir..
saat inilah betapa pentingnya ilmu2 basic yg kita malas nak dengar time ustazah2 sekolah ren n men ngaja dulu..
benda2 simple..
makan tangan kanan...
jaga pergaulan..
tutup aurat..
mengumpat...
tp itu yg suka sgt kita x amik peduli dan itula yg suka syaitan mengaruhi kita..
sebab kita kurang ilmu di bhgn itu
walhal itu adalah pengetahuan basic~

"makruf bermaksud well known...skrg ini perkara kejahatan sudah difikir sbg perkara makruf..
pengkhianat dichop pembawa kebaikkan...
ulama disebut pengkhianat"(ustaz hazrizal,2009)

ustaz hasrizal jugak berkata" paksalah anak untuk jadi beragama tp jgnlah paksa anak anda untuk jadi org agama"

bukan bermakna kita byk pengetahuan tentang agama kita akan menjadi ustaz2 atau imam kampung.
itukan satu bonus..?^_^*ohh~kan best*
hany amiklah pengetahuan tentang hal agama..
kita sentiasa lupa~
mengapa x suka diperingat byk kali..?

"jgn dilihat siapa yg memberi nasihat kepada kamu..lihatlah nasihat yg diberikan kerana itu yg lebih baik.."

kadang2..org yg kita benci memberi nasihat yg lebih baik daripada org yg kita suka~

sebab itu kita x leh benci org..
kita benci perangainya yg buruk itu sudah~
ajaklah manusia ke arah kebaikkan..

nasihat luqman al-hakim kepada anaknya untuk berdakwah..
kita sbg anak2 pun harus berdakwah lah~
x kira kepada siapa pun..
peringatan juga satu dakwah..

syaitan x kesah kita benci dia..as long as kita dengar ckp dia...
secara tidak sedar kita menyukainya..
(kenapa asyik perkataan x sedar je..??ke kita buat2 x sedar tentang adanya makhluk terkutuk ni..?)
kalo kita sentiasa aware yg syaitan sentiasa menggoda kita...
kita takkan senang nak jatuh ke tgnnya..

korang boleh byg kalo korang tgk org yg berjantina berlainan dari korang..korang tgk muke syaitan yg keji tu..tp tu yg buat korang rase hensem n cantikkkkk sgt sgt~nauzubillah..
jagalah pandangan..*renungan untuk diri sendiri jugak~*(click here)

munirah syakirah mengajak rakan2 membaca buku murabbi cinta~
siri ketiga buku AKU TERIMA NIKAHNYA..
dengar macam jiwang kan..?
buku tuh menerangkan bagaimana kita mahu melatih anak2 yg baik~
diri ini sendiri meletakkan diri ini di tempat anak ustaz hazrizal tersebut..
menanyakan sama diri ini cukup didikan atau tidak..
jika x cukup bukan mahu salahkan ibu bapa..
kita sbg anak kena lah bertindak menutup segala yg x lengkap
pada diri kita sendiri.
__________________________________

waktu aku masih kecil..along berada di smap labu..bersama abah..hanya memerhatikan keadaan

along:abah,susah la nak blajar..cikgu selalu x masok klas..
abah:[diam dan tgk tv..aku hanya memandang abah]
along:cikgu anggap semua org pandai..x ajar lgsg..
abah:[abah diam lagi]
along:abah...
abah:kalo dah jadi mcm tuh apa along buat..??nak diam ja..?/da study sendiri..?dah cuba tya cikgu2 lain..?
aku:[diam seribu bicara..tp akal berfikir walaupun usia masih muda~]

pupuklah diri dan adik2 untuk berfikir..walaupun dlm usia yg kecil..
percayakan budak2...
anggap mereka org penting seperti org dewasa yg lain
bagai mereka mendpt satu pengiktirafan bahawa mereka juga penting dlm menjalankan tanggungjawap
itu yg abah selalu buat terhadap diri ini..
itu yg buat diri ini pemikiran hurmm~~~ beza dengan rakan yg lain..?
tp diri ini x rasa itu satu kekurangan..

betapa pentingnya kita anak muda mengikuti perbicangan golongan2 tua~
pengalaman mereka umpama emas~
tika membaca murabbi cinta..
diri ini sedar yg...
ada org berusia 6 thn terperangkap dlm lelaki yg berusia 40 thn
apa yg kita boleh buat..bawa mereka menjadi matang
mahu hidup yg dull..??
hidup dull tuh mcm mana..??terangkan sket..?
dan buku ini menerangkan bagaimana mahu bersama mereka..
secara indirect sebenarnya
mengajak mereja menjadi matang.~
kadang2 seperti perlu menjadi emak pula..
tapi harap2 dengan suami diri ini diri ini boleh jadi manja..=)

p/s:hanya bermuhasabah sendiri~mengajak rakan juga berfikir..diri ini tahu diri ini masih byk kelemahan

Thursday, March 25, 2010

aku telah jatuh cinta~~

Palestine Will Be Free(click here)

Every day we tell each other
That this day will be the last
And tomorrow we all can go home free
And all this will finally end
Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

No mother no father to wipe away my tears
That’s why I won’t cry
I feel scared but I won’t show my fears
I keep my head high
Deep in my heart I never have any doubt
That Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free

I saw those rockets and bombs shining in the sky
Like drops of rain in the sun’s light
Taking away everyone dear to my heart
Destroying my dreams in a blink of an eye
What happened to our human rights?
What happened to the sanctity of life?
And all those other lies?
I know that I’m only a child
But is your conscience still alive

I will caress with my bare hands
Every precious grain of sand
Every stone and every tree
‘Cause no matter what they do
They can never hurt you
Coz your soul will always be free

Palestine tomorrow will be free
Palestine tomorrow will be free
______________________________________

ini adalah lyric lagu maher zain..
kali pertama diri ini mendengar lagu ni
ketika perjumpaan dengan kakak2 medic uia kuantan malam td
ketika mendengar lgu ini kali pertama..
oh~..melodi dia biase2...
tp bila mendengar liriknya..
masya-ALLAH~..tertegun..
jatuh hati dengan perkataan yg digunakan...

bila diri ini mendengar lgu ini
diri ini cuba membandingkan
remaja kita dengan remaja palestine

ataupun lebih baik dibandingkan dengan budak2 sahaja...
lihatlah kata2 lirik ini!
betapa matangnya mereka buat keputusan..
cuba beritahu munirah syakirah
berapa byk lagu komersial semnagt begini di malaysia?

mereka sgt matang~walaupun hanya kanak2..
mereka takut~tapi mereka x tunjukkan rasa takut tuh
mereka x menangis sebab tiada siapa untuk mereka kongsikan rasa sedih mereka..
adakah mereka kesah..??
mereka tau ape yg mereka lakukan adalah benar!
walaupun perasaan takut menyelubungi diri mereka!
kita..??bagaimana kita..???
kita sendiri takut untuk tegakkan apa yg kita mahu~
walaupun kita tahu apa yg kita lakukan adalah yg lebih baik~
kita takut untuk berkongsi rasa dengan org lain
kerana kita takut kita salah!
"adults r afraid in failure..not like children..that's y children can explore many things" (dr kabir,2010)
kita sendiri takut nak tunjukkan kebenaran kata2 kita~
kemudian marah bila org lain meberikan pandangan berlainan terhadap kita
tunjukkan pada semua!kita boleh berubah!!
berubah ke arah kebaikkan..
lakukan demi cinta..cinta yg HAKIKI...

taking away everyone dear to my heart~
destroying my dream in a blink of eyes..
itu adalah perasaan penduduk palestin
bagaimana jika di malaysia..??
kita juga mengalami masalah yg sama sebenarnya
tanpa sedar!
tp sayangnya~org yg mengambil org yg kita sayang...
memusnahkan cita2 kita sendiri
adalah kita!~
kita yg kita x boleh bezakan antara kehidupan reality dan fantasi!
jgnlah anggap dunia kita seperti kisah di drama ataupun novel~
kisah kita ada kisah kita!tiada yg serupa..
itu mitos semata2
kerana itu sebab munirah syakirah sgt x suka melayan kisah cinta novel..
itu terjawap oleh dr kabir~~=)
walaupun munirah syakirah tahu~
kisah itu ada yg terjadi
tp byknye terjadi kisah itu kerana kita terlampau taksub dah percaya kisah itu!
"everything happens is because we believe that it will happen...eventough we noe it is a myth!"(dr kabir,2010)
"MUSLIM youth nowadays like to follow things blindly"(dr huda,2010)
kita mumayyiz..
patutnya sudah mengetahui mana yg baik mana yg buruk~
kita musnahkan cita2 kita sendiri...
kerana kita takut untuk bersuara~

kanak2 palestin tahu mereka hanya kanak2
tp itu x bermakna merek tidak tahu untuk bertindak
nah!!bagaimana matangnya mereka!
tahu bagaimana hendak menegakkan mana yg betul!
adakah dugaan mereka adalah satu yg sia2..??
tidak!itumembuatkan mereka sentiasa mengingat ALLAH..
dan tahu apa yg mereka buat adalah benar..
buat mereka tak gentar..
kerana semnagat mereka takkan mati~
"jika aku hidup kerana diri aku..maka hidup ini akan pendek sehingga aku mati..jika aku bekerja untuk ALLAH..maka hidup ini akan panjang dan berterusan sehingga akhir zaman...iaitu hari AKhirat"(kak Quratul AIn,2010,Ax 201)
"if we believe in something,we will work hard to make it happen..juz like i'm not using my purse"(dr kabir,2010)
dlm lirik ini menunjukkan
betapa kuatnya kepercayaan mereka
palestin akan bebas suatu hari nanti!
dan mereka berusaha ke arah itu!
walaupun mereka hanya kanak2!!
mereka mahu mereka yg membebaskan palestin itu..
lihat!walaupun mereka kanak2..
mereka x takut untuk berhadapan dengan musuh
kerana mereka dah biasa..
betapa yahudi ni takut pada mereka
walaupun kanak2 tu hanyalah SEORANG!!
S.E.O.R.A.N.G!!
kita..??bagaimana kita..??
jika kita tau diri kita akan bebas..
kita akan tgu hari tu tanpa buat apa2..??
pendirian kita sendiri pun tidak mahu tetap..
mahu kuatkan diri sendiri tentang kekecewaan hidup pun...
sudah cukup payah...
tidak mahu buktikan pada semua org yg kita peroleh kejayaan~
kepercayaan yg ALLAH pasti akan berikan kejayaan pada kita tuh x da..
X ADA...T_T* muhasabah*

Ya ALLAH..tabahkan hatiku menempuhi hari yg mendatang
sesungguhnya Kau memilihku untuk bidang ini untuk ku berjuang ke arah kebaikan..
bantulah aku ya KEKASIH ABADIKU..
aku tahu aku x mampu menjadi walaupun seperti kanak2 palestin..
tp jgn biarkan aku terus terkandas dengan kehidupan yg hanyut seperti segelintir rakan2ku

ini hanya muhasabah diri..
munirah syakirah tiba2 rasa sedih~
byk kelemahan dlm diri
sentiasa lagha dengan hidup ini..
anggaplah seperti perkongsian biasa..
UNGS sgt memberi impak dlm diri munirah syakirah..
ilmu ini byk berikan kasih sayang pada diri ini..
trima kasih pada ketiga2 lect..
byk yg diri ini peroleh~
"UNGS akan membantu kita untuk kita sentiasa ingat kita bekerja untuk siapa..bagaimana mahu bertindak dlm kerja"(kak quratul ain,2010)

td ade perkongsian dengan kak quratul ain dan kak sarah..
dia memberi nasihat..
"jika seorang rakan dari batch korang buat masalah sosial..satu batch akan dicop bermasalah..jagalah adab..jgn la tingkah laku..semua org pandang kita.."
kami difahamkan lect ade jugak yg bukan islam..
ada sesekali student telah ditegur
"awk ni pelajar islam tapi pemakaian awak bla3..cara awk bla3.."
boleh jadi segala apa yg terjadi boleh di bawak tindakan tatatertib
"UIA kuantan suasana masih terjaga..jadi kita ni hendaklah jaga suasana tuh dengan amalan2 yg baik2"(kak sarah,2010)
td juga dijelaskan tetang biasiswa
sistem blok,buku2 dan sbgnya~

ntahlah..
munirah syakirah sgt bersyukur
diri ini boleh blajar ungs
huhuh~arsa seperti angau bila masuk kelas~
rasa seperti baru jatuh cinta (pernahkah..??)
itulah perasaan diri ini~
itu tentang kelas..
masih belum lai tentang assignment atau ape2 keje..=p
aku telah jatuh cinta..?

"jika kita memarahi sesuatu kepada org..tentang apa yg berlaku kepada kita..ingtlah!1 jari telunjuk menunjuk arah mereka..4 jari menunjuk ke arah kita..lihat diri kita dahulu..berubahlah.."

"bagaimana mahu pertahankan kepercayaan org..??jika org yg mahu dipercayai bertindak seperti tidak boleh dipercayai..??jgn salahkan org lain..mulakan buku hidup baru~cubalah untuk menjadi yg dipercayai semula!semuanya di tangan anda!!jika tidak~anda seperti marah pada org lain walhal anda marah pada diri sendiri!"

"walaupun kita tau kita salah kita susah nak ckp kita salah atau berubah kan..??asal susah sgt ek.?padahal kalo ngaku pun bukan rugi pape..siap untung boleh berhijrah lg"(budak2 surau al-hidayah,2010)


or else..u will loss me( ur fren)~

kawan2...bila kita semua ni nak matang ek..???sape patut mulakan dulu..??kawan2..??atau kita..??(think bout it)

Tuesday, March 23, 2010

Minggu pertama UNGS~


seperti yg diketahui
munirah syakirah bersama najibah kazmin dan naazira
pergi ke book fair~
diminta oleh ummu najibah untuk masak ikan keli berlada
atau dlm bahasa kedahnye
sambal ikan keli~
time tuh tertya2 juga...

shake dlm hati "eyh~~ummi jibah nak test aku ke..??jibah ade abg ke.??huhu"

jibah dlm hati"haish,nak kate aku ade abg x juga mak aku ni nak test2"

tp ummu najibah sgt la sempoi..
perasaan ingin tahu terhadap negeri org buat mcm2 topik perbualan yg boleh dibuat~
masih teringat saat berada di rumah najibah kazmin sebenarnye~=)
*kembang jibah kazmin!*
_______________________________________

diri ini baru dipertemukan dengan 3 org lecturers
dr abdl kabir (UNGS 2030,islamic worldview)
dr huda(UNGS 2050, Islamic ethics in everyday life)
dr ali (UNGS 2040, islamic civilization)

setakat ni munirah syakirah sgt tertarik dengan dr Abdul Kabir..
subjek islamic worldview mengajak kita berfikir...
berfikir untuk menentukan sesuatu melalui kehendak agama...
sungguh!!~~
munirah syakirah sgt meminati subjek ini!
perkataan dia agak simple sebenarnya...
cuma kita kena berfikir mengikut kehendak agama..
bukan kehendak kita!
i like!!~~~
ini akan membantu diri ini untuk buat keputusan
segala apa yg kita lakukan di dunia ni...
adalah kebebasan kita
tp hendaklah mengikut landasan agama...
kita ibarat kereta api..landasan kereta api itu ibarat islam..
kita jalan mengikut landasan itulah!
insya-ALLAH..masih awal pembelajaran lg..

seorg sahabat menghantar sms sejurus klas ustaz kabir tamat

A: kau mesti ske klas td kan..??
shake: sgt sgt suka!!!huhuh..macam mana tau..??
A: kau kan ske pikir2 n analisis...bla3..

klas dr huda pula juga x kurang hebatnya...
masih perlu menangkap apa yg dickp..
sebab klas sebelum punyai masalah pendengaran~
dr huda sgt peramah~
dan diri ini sgt hepi bila dpt assignment
diri ini dan groupmate (gya n nabilah) memilih euthanasia!!
topik eap sem lepas..=)
sgt seronok

sehingga diri ini x sedar dpt 2 sms

sms 1st S: skenye dia ek..?? (merujuk topik yg munirah syakirah dpt)

sms 2nd F : jgn amik euthanasia!!! (=.=')

alhamdulillah nota UNGS mendpt warisan jibah...
_____________________________________
hari ni kelas UNGS 2040 batal...
munirah syakirah masuk kelas diiringi dengan pandangan pelik dari 2 org sahabat
x lepas pandang sambil berbisik
aduh~ x selesa begitu...
sampailah saat ingin meninggalkan klas...

Z: shake kau lain la skrg...( A ni adalah bro)
shake:ape plak yg lain (dah rmi bro ckp diri ini lain sejak UNGS bermula)
F (seorang sahabat yg dari dulu mmg suka berterus terang):kau x lilit tudung hari ni knape..??
K: aah!!macam mak cik..tuh yg kami pandanItalicg2 tadi..tp ok lah dari dulu kami nampak kau pakai tudung straight..lagi slekeh~~
shake: =.='..ampes la korang..ritu aku pakai tudung gitu nak main..takkan nak lilit kot nak main?haishh..x de sape nak pandang aku pown..haha!

zul dan kerry mengajak diri ini dan gya
untuk ke a cafe untuk berbincang tentang aktiviti picnic..
tmbh lg dengan perbincangn bersama farisham dan farabbi
tgh berbincang jumpe plak madam nurul..
bro syahrum dan rmi lg..huhuh
teringat zaman aktif dlm medcy..=)

F : shake..kau pakai krim pencerah ke..?
shake: menggeleng...[diam sahaja..amboii~..amik tol perhatian kat diri ni]

memberi sms kepada F
shake: nape tye gitu..??
F: x de..kau makin putih..
shake: haha!!sister seme ckp gitu..pakai la tia amelia..ok itu je tye..salam

dlm ym:

I: buzz!
shake:yaya...ngapain sih..?
I: xde..kau nampak lain skrg
shake: tolong jgn ckp muke aku lain..
I:haha!nape ckp gitu?~
shake: x de la..ade org ckp muke aku cerah
I:hahahaha!!btol2,kau cerah skrg..tp bukan itu yg aku maksodkan..kau nampak cam x de semngat
shake:adeh..huhu~x de la..ok je..maybe aku jarang nak expose ngan kau lately..sebab tu kau ckp gitu..[since ahad kot gini..huhu]..bukan x de smngt..tp kurang menonjol..haha!
I:nape..?
shake:haha..x de la..saje je..bla3..ok la..gerak dulu lah..salam~

mcm2 la kawan diri ini skrg...

Izan:shake!!kau kau cerah lg..kau leh jadi cam kak jibah
shake:hishh~x nak ar aku..kak jibah berbadan besar..haha!
___________________________________

jalan2 di pasar malam bersama gya..
otw balik ke uia..
diri ini memaut kuat tangan gya~
jenuh kena marah ngan gya sepanjang melintas ke jaya one

gya: shake!!kau percaya aku sgt!!x pandang kereta lgsg..tgk kereta tuh!![gya marah lembut~]
shake:T_T..[manje laplak ngan gya]

sambil memaut tgn gya..
tibe terdengar

bro uia:woi budak pompuan!!tgu!!
sis uia rmi2 terpana~ di depan kumpulan bro2 uia...
kereta mercedez betul di depan kumpulan sister tu...
sambil melintas jalan

salah sorang bro uia: haa!!kang x pgl susah plak..ade yg kena langgar nanti kang~bukan saje nak pgl gitu~..pandang x tgk kiri kanan...

terpana terdengar bro tuh memanggil..
lelaki membebel!!
huhu..tp bebelan yg lain...
secara jujurnya (skrg munirah syakirah ske terus terang..sgt pelik)
munirah syakirah x tahan dengar lelaki membebel tanpa henti
tp tadi munirah syakirah bebelan yg tenang
slow2 sahaja..
tp nada tegas..
dengar suara prihatin walaupun kasar dari bro tuh..
bukan bebel tuh..ckp2 yg marah tp lembut..
ntah~~
xknal bro tuh..
x nak pandang..cuma dengar je..
caring ye dak uia ni antara ahlinye..?
huhuh..ukhuwah fillah
baguz..jagalah kami sister2 ni ya..??=)
kami ni selalu 'lost'..huhuhu

sem akhir di sini~akan ku rindu cfs...
akan ku rindu ahlinya jua...
pastiku akan merinduimu~

Saturday, March 20, 2010

lalalala!!~~PWTC

jibah: adik pegi book fair buat ape..??ade ape ngan book fair tuh..??

adik : [mengetahu minat kami yg berbeda] ade buku la..takkan ada fun fair kot~

jibah: hahaha..gi ngan sape..?

adik: pegi ngan najibah kazmin la...ngan sape lg..

jibah: ohh..adik dah kapel ke..??

adik: [wut kind of question is tat..??!!!]hish!!!x da lah..huhuh..adik hanya berasmaradana ngan jibah kazmin je..hahaha

jibah :hahahah... ohh~~tadi akak tgk2 gambar kat fb~~bla bla bla..[terlampau panjang nak dicerita dan malas nak cerita]...eshhh~~ade ke gitu..??

adik: [ehh jibah~~mcm blom kawen je ckp gitu~]huhuh..ya ya..adik pown blom tau jodoh ngan sapa jibah~[malas dah ckp sal benda2 ni]

jibah: adik... adik menjaga diri adik selama ni bukan untuk lelaki yg x menjaga~laki nak dptkan pompuan yg baik akan berusehe jadi jage tingkah laku..paham!..n adik~adik baik..mulut je terlampau ramah~[tegas jugak..kena tau nagotiate lepas ni..huhuh]akak doakan yg terbaik utk adik..jgn sms laki sgt~~mahal2!!huhuh..farisham x pe..irfan ke..sape sorang dak kedah tuh..nukman..hahah..kalo laki tuh seyes ngan adik...dia akan usaha utk cari adik walaupun adik diam~

adik: [haha..laki2 tu yg jibah knal pown!!] gasak arr!!semua laki kan..??hahahahahah...no sms2 tanpa keja k!noted!!huhuh...ye jibah~~kalo laki tuh seyes dia akan usaha..~

jibah: haa!!baguz2..huhu..dah la..satgi ummi a sumi nak mai~~huhuhuhuhu~~suke2..

adik: haa..pi make tebai2..huhuhu..adik nak out ni..da~~
____________________________________
assalamualaikum pembuka bicara...
diri ini mahu mengatakan
tahniah kepada kawan yg dpt terus perjuangan sebg dentist,medc,farmasi,allied dan nursing...
kita medcy...
kita pelajar perubatan..
kita perlukan satu sama lain...
________________________________________

malam sebelumnya jibah dan naa datang
cerita dengan penuh excited tentang interview mereka..
menarik!
kelas make up utk pelajar dentist..
diri ini x dpt bayang bagaimana najibah kazmin nanti~~
huhuhu...

keesoknnya..
bermakna hari ini..
kami ke book fair..
diri ini,najibah dan naazira..
naik bas metro no 12..
agak haru bila sorang bro duduk di seblah munirah syakirah...
slumbe je duduk kangkang..
kita ni terkepit je kat tepi..
3/4 tempat duduk tuh dia punye..
yg tinggal ni~~cuba menjaga sebaik yg mungkin..
cube kerling di sebelah..
tp hamba ALLAH itu masih lg slumber~~.
naseb baek la perfume dia x terlampau kuat
sedap hidung ini membau..=p
(makin nakal nampak shake..??haish!!!jaga hati!x de sape dirimu melainkan kamu)
lepas rmi yg turun di stesen u..
diri ini terus berubah tempat di blakang tmpt duduk lain~~
x kesah nak duduk sebelah laki..
tp laki tuh pun x respek diri ini~
slumber je membiarkan dirinya berlaga dgn kita..
mungkin hidupnya sudah biasa begitu...
lantaklah~dirinya adalah dirinya
saya hanya menjaga diri saya

setalah penat lelah..
sampailah kami ke syurga buku~
diri ini mampu membeli 3 buah buku..
jibah pula ada 2 buku sudah menjadi miliknya~~
senyum lebar bila berada di syurga buku...
tp itulah namanya syurga duniawi..
sekejap je rase seronok..
tiba2 dah rase nak muntah
disebabkan density ppl/area sgt tgi

tp terubat bila ternampak teddy2 bear yg cumel~
huhuh...
dulu diri ini sgt suka dengan teddy
tp itu citer lama
pulang cuti final kali ni baru mahu memeluk semula teddy bear lama..
mungkin sebab asyik berebut bantal peluk dengan anak2 sedare je kot..=p
x pe la..nanti diri ini cari teddy bear satu yg lain~
atau hanya amik yg lama tuh semula..
bau teddy bear itu masih sama dengan bau awal munirah syakirah terima teddy bear tuh...
huhuhuh~~teringat plak teddy bear tuh kat rumah~


well,cukuplah pasal teddy bear tu
x penting sgt..benda2 lama ni
kdg2 buat perit je
jibah dan naa mahu berehat~
tiba2 ada rawatan reflexology di situ..
apa lagi!kaki ini mmg perlukan rawatan...
lgpun yg mengurut tuh golongan "istimewa" (kurang penglihatan)

kakak: umur berape ni..??(memegang kaki) 20???
shake: [terkedu] aah...
kakak:hurmm..kuat keje ni~~byk stress..byk study kot..huhu..angin pun byk..jage diri baik2..x cukup rehat sgt ni~jgn pakse diri sgt k..^_^
shake:huhuh..insya-ALLAH...saye cuba...[diri ini tau diri ini sudah perlu pikir ttg keadaan diri ini..]
sembang2 dengan tukang2 urut istimewa ini ttg bola sepak kedah..
huhuh..lucu~
setelah itu kami pulang ke rumah najibah kazmin

buka buku novel KETIKA YM BERBICARA
munirah syakirah x suka membaca buku seperti ini
tapi ada seorang rakan mengatakan kisah buku ini
seperti kisah diri ini..
atau mungkin karekter dlm novel itu seakan2 diri ini
dan baru baca sket..
dan yaa...ada!tp bukan semua...=)
diri ini akan cuba hayati karekter lagi...
huhuhu...
usha gamabr2 di fb..
tiba jadi muak~~
atas nasihat jibah..
x payah layan fb buat seketika~huhuh

dan malam...
bantu jibah kazmin masak di dapur..
beramah mesra dengan umminya~
x pe jibah...
dah boleh jadi calon isteri dah~
masak dah cun~~
lepas ni make up lak..huhuh
boleh la nak kawen eyh!~=p
kau dulu baru aku..hehe
________________________________________

di surau kl sentral

naa: shake..ape kau pikir sal telekung jarang..boleh x gune kalo juz semyang ngan sister2 je...?bukan ade org laki tgk...
shake: naa...kalo gitu..sape yg beruzlah sorang2 kat dlm bilik kecil..x payah la pakai telekung sebab dia sorang je dlm bilik tu..
naa: yeahh!!gud point la shake~~eyh,shake..tgk sister yg pakai telekung warna tuh...
shake: huhuhuh..x pe..nanti time kawen nanti kita pakai time solat ngan suami kita..baru suami kita smngt nak imamkan kita kan..??kita letak manik2 siap..huhuh..[saje kasi semngt kat naa]tp jgn la depan org lain..boleh jadi riyak tuh~
naa: hahaha..

"kadang2 kita boleh pilih apa yg kita mahu..tp pada satu kemuncak..ALLAH akan tunjuk itu bukanlah jalan yg terbaik untuk kita...cuba jadi yg terbaik..untuk bersama yg terbaik"

Wednesday, March 17, 2010

sembang2 ngan mak n abah...

abah : adik..tgk apa ni..??apa kejadahnya CSI ni..meh nak tgk dewan parlimen sat~

adik : ala abah...adik meluat tgk td..mcm zoo ja..bukan pikiaq sal kita...tadi gaduh pasai benda kecik..sal isu budak2 hilang ka,isu ayaq x dak,isu budak kawen 11 thn..byk lagi bedan besaq depa kena pikiaq...

abah: hurmm..adik dah tgk..abah x muak agik..suka x suka..benda ni kena amik tau...mmg meluat..amik la iktibar..as org yg boleh pikiaq..jgn jadi cam depa..
______________________________________________

teringaat perbualan jibah dengan doktornya...

doktor: korang ni ye la..pandai2 jadi doktor...semo dak pandai nak jadi doktor...cuba jadi politician tuh...

jibah: x nak arr doktor..nape doktor ckp gitu

doktor: no..juz pity of them...really gud at talking..totally gud..tp x pikir..ade ke ade politician yg nak menjaga hak asasi manusia ni tye saye..

"knape ramai org mati kat hospital..??doktor x buat keje ke..??"

wut do u want to say..???

of coz la mati kat hospital..kalau mati tepi jalan or kat niteclub lagi la nampak kami x wat keje

[bila ckp x pikir dahuilu..begitulah jadinye..kita nak tye tanpa sedilik~..conclusion=sebelum tye atau kluarkan apa2 suara..pikir dulu!baru matang dengan apa yg kita ckp]
_____________________________________

adik: ntah ar abah..meluat kadang nak baca surat kabaq..tp kalo x baca pengetahuan am zero..org lain duk takut nak kluaq sebab ada macam jadi..kita duk slumber kluar x sedaq dir apa yg dah jadi..sebab x tau hal ehwal luaq sgt..susah gak centu..haish~

abah: pehtuh patient tanya lasai isu semasa..x leh nak jawap..buat malu ja ngaji pandai2..apa pun hal ehwal sekeliling kena amik tau..kalo nak care,care sal suma..bukan sai kawan ja..adik dah besaq,umoq dah 20 dah..skop pun dah kena besaq

adik: [adeh!!terkena...tp btol~sapa2 yg mmg expose dengan org luar time keje mcm jurujual,doktor,farmasi,nurse mmg perlu tau isu semasa..so ada benda boleh share ngan pesakit~] hurmm~~tuh la abah nawh..kena amik tau gak berita2 ni en..?adeh~ bukan pa..abah cam x tau..adik kuat pikiaq..hahah!

abah: tuh ar pompuan~kalo pikiaq ngan emosi~..amik tau n iktibar sudah ahh..tapi mmg angpa lahir ngan emosi gak nawh..jenuh nak pujuk mak ni dulu

mak : hurmm~~mak jugak laaa yg kena~kami lemah utk dilengkapkan dengan kekuatan laki...angpa lemah dikuatkan ngan kekuatan kami...

abah:hahahah~~yayayaya..

adik:hahaha..dah dah dah~ mmg pompuan emosi pun...ada yg leh kawai ada yg x...kadang tuh terlepaih~..adik pun kalo keja kat uia tuh terlepaih gak kadang2..bukan x leh kawai bah~huhuh

abah: x pa la..mmg nature angpa..tp kena try kawai...pikiaq tuh penting..tp jgn ngan emosi~..dari benda leh setel jadi x leh setel plak~ kalo nak emosi..duk diam2 dulu~..

adik: huhu..ritu abah marah ada pakcik myvii mana ntah hon abah dari blakang..abah kejaq dia sampai dia pusing ke highway pi kl..

abah: hahaha!geram kowt!!x salah papa pun..tau2 mau hon...kata nak pi toilet dia pi lalu highway~..hish!\
______________________________

otw ke sbpikp time result spm 2009 dikeluarkan

along: hari tu ada cikgu ni antar budak2 pegi klinik..tibe2 ada kereta crossing baekk punya kat depan..ape lg cikgu tuh hon laa~~tgk2 kereta tuh kejar cikgu tuh sampai la ke sekolah..tp x leh masok sekolah.pemandu kereta tuh kluar..maki2 cikgu tuh kat luar sekolah...

adik:huihh~~bokpa sampai nak kejar2..rileks sudah la..ape gune hon gitu kalo x peringat??

along: ala..laki ni pikiaq len kalo hon2 ni..rasa tercabar kot..huhu..abg fairus dah pesan kat along..kalo bawa keta jgn hon kat laki..ada yg kena kejaq nanti~..depa pantang kalo kena hon..

adik : =.='!!! begitukah laki~..payah la kalo nak teguq kalo centu~~camna nak ajak berubah..depa leh bini depa teguq elok2 kot..=p

[cuba byg lelaki gaduh sebab kena hon..meluatnya..benda kecik je kot..ntah la..pemikiran berbeda~~]

___________________________________

adik: abah~ abah ada msg!

abah: dari sapa??

adik: x tau...kata ada reunion maktab mahmud (maahad 70an ) kat bertam..

abah:hohoho! ok..ha mak..tadi dato' abu bawak sapa..??bini yg mana..?

mak : ntah..x perasan lak..x nampak pun datin ros (bini no 1)

adik: untie ros duk mana la ni mak..?

mak: duk umah tuh gak la..hurmm~ kak ros tuh cantik bah nawh..pak abu besa2..cam mak su lah tuh..kak yam..tok som..semua lawa2 abah nawh..tp suami depa besa2 ja~~

abah: ah seng tuh hensem..dpt bini x lawa bak kata dia la~~hahaha...

mak: hurm tuh la~..ALLAH nak kata adil la kan...mana yg x hensem dpt yg lawa..yg x lawa dpt yg hensem..yg ni lebih tang tuh yg sorang lagi kurang plak tang tuh..camtulah~~

[abah n adik berpandangan..pastu gelak2 berdekah2~]

adik : abah!!mak nak kata mak lawa abah x lawa la tuh!!!hahahahhaahhaha

abah : tuh ahhh!!x pa laa..sapa la abah ni en..kulit x bapa nak hitam..putih dodoi ja!!..

adik : hmmmpphh~~tuh yg mak suka tuh~~hahaha

[berguling adik dan abah..mak masih blur~]

Tuesday, March 16, 2010

menyambung tulisan sahabat

terpanggil bila diri ini membaca post muhammad farisham..seorang sahabatr karib munirah syakirah di UIAM...jika pembaca melihat hermoine granger dan harry potter dalam harry postter and the half blood prince..begitulah kami..=)rakan baiik dan ada yg fikir kami sebaliknya..tp tidak..tidak lebih pada itu..jadi jgn pikir lebih ya kawan2..!!^_^..mungkin kami mmg sekepala agaknya..ahaks!almaklumlah lahir bulan sama..=p


jalan mana yg harus kita pilih..kalo boleh mahu saja kita pilih jalan yg mudah kan..??mcm gambar di atas ni...ada yg terpaksa pakai jalan ni..ada yg boleh naik bot...lgi senang!x payah letih2 kan..??huhuh...tp setiap perjalanan yg dilalui berbeda tp membawa ke arah yg sama...hidupan akhirat...jgn kita lupa kita di sini utk hidupan di sana kelak!

biarlah kita lambat meniti ke sana..biarlah org lain cepat drpd kita asalkan kita berhati2 dan tidak terpesong...bengkang bengkok pun x apa..walaupun jalan tuh lambat..dan membawa kepada byk perhentian..tp setiap kali kita berhenti..ada byk panorama yg indah yg dpt kita lhat dan dpt kita bawa bersama bila kita tiba ke destinasi kelak...kita boleh berbangga..walaupun lambat...tp kita dpt macam2 keindahan...yg cepat tu..??untunglah..dpt tiba dengan cepat...ruginya mereka x punyai pengalaman seperti kita...SAMA2 UNTUNG DAN SAMA2 RUGI...

sama juga dengan hidup kita..ada yg x dpt apa yg mereka mahukan...saya juga x dpt apa yg saya mahukan sebenarnya...saya mahu menjadi seorang ahli farmasi...tyalah lah guru2 kimia saya..hingga ke akhir masa saya di sekolah..saya hanya menyebut farmasi...bahkan tika abah,jibah,una memujuk untuk diri ini mengambil jurusan medik..kepala ini sungguh keras untuk bersama jurusan farmasi..bahkan diri ininx terlintas untuk dapat medik di uia..tp ntah mengapa diri ini begitu tinggi naluri ini mengapa munirah syakirah akan menjejakan langkah ke UIAM...diri ini mahu menjadi ahli farmasi yg berjaya..~

bila diri ini melangkah ke uia..begitu senang abah lepaskan diri ini~..hantar,beli barang dan terus balik!x paya tunggu lama2.mcm kakak yg lain.=p...agaknya dah percaya munirah syakirah mampu buat kawan sendiri..masih teringat bagaimana berkenalan dengan gya,juju dan tengku amira..well!saya berkenalan dengan ibu mereka dahulu!^_^..itu taktik munirah syakirah dari sekolah asrama(sbpikp) dan ia masih menjadi!..dan sampai skrg ibu2 mereka sengan mengenali diri ini..dan diri ini gt suka..^_^

diri ini x punyai masalah..dan sgt enjoy tatkala minggu suai kenal..berkanalan dengan student farmasi yg hanya dlm kiraan 6 org sahaja..!!!shake,kim,tiqah,pikah,zati,nisa..bilangan paling sedikit tp paling kecoh..diri ini sangat bangga mengangkat sepanduk bertulisan PHARMACY..di situ munirah syakirah dan kim ibarat belangkas seperti kawan 2 thun padahal kami berkanal x sampai 2 jam!hanya gara2 kim x bawak al-maturatnya..huhuh..(iklan sebenarnya ni..arrrghh melalut!)

tapi ntah mengapa..pada hari ntah ke berapa..abah telefon...

"adik...adik dah amik surat tukar course ke medik..??amiklah.."
"ok..nanti adik amik adik tukar"

tiba2 diri in tukar..dan wallah!!munirah syakirah berjaya menjadi palajar medik UIA...setelah mendpt penukaran diri ini tersetak..

"ape aku dah wat ni..??!!aku nak amik farmasi"hati ini membentak

bukan senang munirah ysakirah mahu mengubah prinsip sebigini mudah~2 tahun mempertahankan apa yg ada..tiba2 dengan sesenang tunduk apabila abah memujuk hanya melalui telefon..???begitu lama jugak munirah ysakirah tertanya dengan kehendak sendiri...mengapa medik..??bukan ini yg munirah syakirah mahu sebenarnya..setelah berfikir sedalamnya..inilah yg dinamakan takdir...munirah syakirah sudah tersurat untuk menjadi pelajar medik..

dulu diri ini tidak mahu menjadi pelajar medik sebab sedih melihat keadaan abg dah penat dan lelah belajar..tambah2 dengan anak pulak..(sape suh kawen awl sgt..huhuh..munirah maybe lewat..sape nak jage anak weyh!)..memg diri ini menolak setolak2nya..dan munirah syakirah tahu..jika munirah syakirah bekerja..mmg x ingt dunia!dari dulu begitu..itu sebab munirah syakirah begitu takut nak masuk dunia tu...takut2 family terabai hanya sebab obses bekerja..huhu~~

namun segalanya berubah kini...dlm masa 2 tahun..segalanya berubah~dulu kiranya munirah syakirah mmg suka bekerja tanpa henti..tp skrg munirah syakirah tau mana yg terbaik~..alhamdulillah..terima kasih atas pengalaman SNR..diri ini stuju menjadi asst headcomm kerana mahu mencabar diri sama ada mampu bekerja dengan pressure dan tidakberemosi atau tidak..to diri ini dpt lbh dr itut...diri ini peroleh kasih sayang~kasih sayang sesama comitee..perlunya kepercayaan yg mendlm anatar comitee..so wen u work u work!when u rest u rest..trust ur commitees!!huhuh..itu munirah syakirah blajar time fam day ritu..

setelah difikirakan..sebab2 yg munirah syakirah tidak mahu memilih medik telah kalah apabila munirah syakirah menjalankan hidup di uia ni..Allah terlah mengatakan hidup ini sebg medik lebih baik untruk munirah syakirah..mungkin anak2 nanti yg akan tunaikan impian ini...

sudah tiba masanya munirah syakirah tidak memikirkan kerja lain..inilah jalan hidup munirah syakirah..diri ini mahu fokus..perlu tahu siapa yg munirah syakirah bakal berjumpa kelak..dan tahu bagaimana mahu handle dengan masalah yg bakal dihadapi..diri ini cuba untuk bersedia..lupakan yg lama~ini jalan baruku~~~

ini mungkin x sama dengan apa yg sahabt farisham katakan...tersentak bila menulis komen untuk postnya sebentar tadi..kadang org terlalu memikirkan impian yg x menjadi dan membuat dia merasakan dia di belakang...tidak sekali..jgn pandang satu kejayaan itu atas dasar nama ataupun wang ringgit..tp sejauh mana anda tahan dengan pekerjjaan itu dan setinggi mana anda mampu pergi dengan pekerjaan yg anda dpt..x guna anda seorang guru cemerlang tapi anak3 murid anda pencapaiannya hanya sam pada tiap2 thn dan anda hanya mampu mengjr pelajar MRSM n SBP sahaja..bukan sekolah biasa...

"guru paling cemerlang harus mengajar murid yg paling mundur"kata2 mak

formula generalnya

"org yg punyai profession paling baik harus mencuba merubah sesuatu yg kurang baik kepada yg lebih baik"

itu matlamat kerja kita nanti...

kehidupan blajar x sama dengan kerja..jgn terkejut pada satu hari nanti org yg kurang rezki dlm akademik lebih menonjol pada kita nanti..lebih memperoleh anak2 yg lebih hebat!~~

"wanita yg hebat bukan wanita yg menggunakan kekerasan..tp wanita yang menggunakan kelembutan dan mengubah keputusan seseorang ketua kepada keputusan yg lebih baik dengan membiarkan lelaki itu terus menjadi ketua" the other boleyn girl munirah syakirah hanya sedar cuti ini!!!gomenne..=.='

bila ada peluang datang ambillah!jgn tinggalkan!..kerana kita tidak tahu sama ada peluang yg sama taau lebih baik akan tiba atau tidak..tp jika kamu sudah melepas..cubalah mencari peluang itu semula..semoga berjaya!

p/s:masih menunggu pgln utk pelajar medik~doakan yg terbaik..jika ini jalan untuk munirah syakirah..bila uia nak call ni..???=.='

Thursday, March 11, 2010

result...

td tgk citer Another Bolyn Girl kat HBO..
kisah asal usul Queen Elizabeth(kisah benar)..
bagi sesiapa yg juz tgk je citer tuh..
akan find out citee tuh sgt busan~
tp sebenarnya dia tunjuk ada byk jenis pompuan dlm dunia ni...
sgt kagum (munirah syakirah jarang memuji) dengan Queen Katrine..
dia menunjukkan bagaimana wanita harus melawan
bukan dengan kekerasan
tp dengan kata2...
kata2 yg jelas kepada suaminya...

tentang hakikat org di sekelilingnya..
mmg nampak suaminya walaupun x suka...
tp dpt rase kebodohannya menceraikan ratunya sendiri..
kerana gara2 perempuan yg bercita2 tgi~
dia pun rasa bodoh..
tp masih lakukan kerana ego~...
dan perepuan tu pegi dengan tenang..
dan x melatah~
cukup tenang~

anda bolh pilih perempuan jenis mana anda perlukan dlm hidup...
mungkin lelaki yg jenis moderate perlukan perempuan yg jujur...
lelaki yg suk mentadbir perempukan perempuan yg macam Queen Katrine..
n mcm2 la..tgk!!
tp cerita tu menunjukkan bagaiaman hidup dengan pride yg sebenar..
bukan maruah yg sampai membunuh org lain...
______________________________________________
semalam(11/3) hari yg sebuk~
dah x malam tuh x tido..
6.45 bertolak dari umah ke skolah
mmg sgt penat...
tudung pun malas iron..
terus je pakai tudung ariani...
last2 cikgu2 ckp

"tgk tuh..la ni stdent pun pakai cam kita nawh.."
"dak aih cikgu..ni fesyen malaih nak bersiap depan cermin"
"huih..kami pakai tudung ni jenuh bersiap..hahah"

muke aku masih mamai time tuh...
mcm mimpi je semua..
itu tanda aku sgt letih...
kalo aku taip or ckp ngarut..

membantu cikgu di sbpi result..
betapa rindunya pada cikgu dalina dan hawa...
cari cikgu2 dulu..
dan bertanyakan kondisi pelajaran hawa di sekolah
kemudian ckp2 sket ngan hawa..
n lepak ngan cikgu dalina...
semua cikgu sgt cuak menanti kereta viva milik tuan pengetua...
bila pengetua balik..
semua cikgu lari pegi pejabat..
meloncat semua cikgu!!!
sronoknya!

alhamdulillah...
batch 2009 ini telah memecah rekod batch 2007
terbaik kubang pasu..
dan insya-ALLAH...
terbaik kedah seperti dimaklumkan oleh tn pengetua,,,
prestasi semua meningkat dengan mendadak berbanding thn 2008
kecuali, syariah,chem...
chem 2007 masih terbaik..
cikgu dalina (cikgu chem) masih teringatkan zaman kami...

"haa!!korang...tgk kak shake ni..spanjang duk sini x penah x dpt a kimia"
pressure dak2 tuh~adoih
cikgu dalina menanges2 lepas dpt tau result keseluruhan..penat o jadi cikgu!

merantau2 di sekitar sekolah..ada yg berubah~
bilik membasuh baju~
pengakuan:munirah syakirah x penah basuh baju di sini...
basuh kat sinki bilik air rumah berdekatan dorm!!hahah
senang sket nak sidai..=p

beg2 tersusun dari semalam...budak2 nak balik kg halaman...
begini lah keadaannya satu ketika zaman munirah syakirah...
tp beg munirah syakirah letak di quarters guru(cikgu husni)..=p


bilik kaunseling..tempt segala event dibincangkan..
dari mingsu silaturrahim
AGD OXSIKA 07
n tempat paling org x suke pegi untuk study
tp munirah syakirah dah kawan2 suka dtg ke sini utk study group..
dan tiada siapa akan kacau..huhuh


dengan adik2 di kawasan foyer...
sembang2 pa yg baru..
tye2 pasal hidup di u...
foyer ni tempat lepak2...
selalunya dulu..sini tempat tutor tutee...
dan munirah syakirah akan bersama menjadi tutor bio, chem n add math

chart rumah ali...honor,pride n glory to ali!!
_______________________________________________
otw ke rumah...
mmg munirah syakirah x dpt fokus dngn cerita along
sian along
lihat tgn sendiri
sgt pucat!!cuak dengan result final plak
muke pun masih penat..
jibah kazmin menenangkan..
menjadi kebiasaan najibah kazmin yg tgkkan result..
mmg dup dapo..muke makin pucat~..
last2 kat depan rumah along...
jibah bg gitaw result...
terus pecut ke rumah~..
tp xcek pun..
pecut sebab nak sembang ngan jibah kazmin n sms abah..
terkejut dengan result..

diri inimentarget chem 3 a- dan sgt syukur
rmi kawan2 dpt A untuk chem 3
sebab c. mark kurang memebrangsangkan..
survival yg tgi utk chem 3 ni..
btq sedih..tp alhamdulillah..
eap!wakr!!B pun dah alhamdulillah
sgt terkejut melihat result phy 2...A???!!!
diri ingt susah untuk dpt A..
mmg munirah syakirah letih jawap phy ritu..
letih menjawap..
sgt susah!!!!even ipan ckp susah~
tp alhamdulillah...rmi yg dpt A-..heran plak diri ini dpt A
chem lab pun dpt A...di luar jangkaan...
dan pointer sem ni buat cgpa m. syakirah agak jatuh..
tp alhamdulillah~
menunggu pangillan uia..harap2 dpt..

pelik lah...
diri ini selalu jadi lain dari org lain..
keputusan mmg berbeza dengan org lain..
mira pun ckp
"shake ni adalah shake..x de org cam shake..ang tau ak ang unik..org tgk ang sebab ang sgt unik"
ohh..UNIK ITU MENARIK..bak kate seseorg..huhuh..nyampah
_______________________________________________
lepas sembang ngan jibah di ym...
ingt nak rehat..
tgk2 abah balik..
ajak mintak teman mak di hotel n abah akan tido di rumah
biar betik abah ni..??
tahan ke..?=p
diri ini x berstuju..
kemudian setelah berfikir kemudian..
dpt rasa abah akan ikut jugak..
so diri ini berkemas la ke hotel..
tgk ya!!!abah mmg ikut
dibatalkan kuliyyah esokknya..=p
hahahaha...abah2...
kan dah kate.
abah kalo dah biase berdua susah kalo sorang2 ni..=p
_________________________________________

makan di alor star
semua org pandang
pandang pelik..
sebab pgg tgn diri ini mesra di lengan abah..
diri ini dah biasa berjalan gini..
sebab tu x leh dating ni..
huhuh..bahaya!!!
lintas jalan pun suka pimpin...
gya penah marah sebab kereta hampir langgar diri ini...
sebab diri ini semberono ikut gya lintas jalan tanpa tgk kiri kanan

"kau ni jgn ikut aku cam2 je lain kali!!" =(..

sebab itu munirah syakirah suka pgg...huhuh
klakar...
tp begitulah diri ini dengan abah
biarlah org nak pandang...
ayah aku la!!!huhuhuh...

munirah syakirah ternyata manja sebanrnya
tp rmi yg expect munirah syakirah terlalu matang sampai x payah dimanjakan...
which is wrong..
ingt munirah diam tika bersdih bermakna diri ini mahu bersendirian..
salah juge tu...huhuh
cuma kadang2 nak bercirita
diri ini perlukan kekuatan
jika tidak susah nak crita...
kalo nak tau mmg kena tgu sampai OK SKET
huhuh...

ahh!!~~dah melalut...okies da~~~tahniah pada student sbpikp..gred purata 1.64
membanggakan!

diri ini..mata bengkak x leh tido smlam..ade ke x leh tido nanges..??hahaha..lawak tol..tgk la kalo munirah syakirah x sempat bersiap gara bgn lambat...

Tuesday, March 9, 2010

soal jawab juju~

sekali lagik berjalan2 di blog kawan2...
ade sesi soal jawap..
dah lame sesi soal jawap ni...
cuba cari soalan yg topik berlainan dengan topik yg juju dpt tuh
tp x jumpe..=(
mungkin diri ini x mencari dengan baik..^_^
x pe la..jawap je la yg ni~
____________________________________________

Who are your best friends:
hoho!!~~too many to be mentioned...masih ku ingt hani,farah n kawan time kecik,syamen..huhu..zalilah,maryani,anneh,diha,fanis,kim,gya,pikah,sher,nu'man..huhu~kak fara!(ipan..jgn terase nama kau x de..kau lain ek)huhu..ade lg org penting tp nak best friend kan.?
yg lain bukan x kawan..semua aku care k..jumpe je aku..semua aku layan same~

Do you have a bf or gf?:

hurmm~~nope ^_^
Best place to go for a date:

hohoho!!~~pantai ke,tasik ke ada makanan..boleh jalan2..huhu...
tgu kawen je lah yg ni...hahaha

Longest relationship:

do i need to answer..???too short maybe~
Shortest relationship:
maaflah..saye x bercinta byk kali...huhuh
Outgoing or introverted?:
hahaha...outgoing of coz..=p
Would you kiss the last person you kissed again?:

hahaha..anak2 sedare aku..??semestinya ku mahu~
How many gf/bf have told you they love you?:
hoho..aku x de bf tp tiap2 hari ,tiap2 bff's aku ckp diorang sayang aku tanpa diminta...buat aku lagi sayang diorang~huhu..x penah busan dengar..huhhu..ckp la byk2~
Have you ever thought you were going to marry someone?:
mesti tp x tau bila n biar lah ALLAH yg menentukan..n skrg ni lelaki 2 ntah di mana..saya x tau siapa lelaki itu,mungkin di jitra,mungkin di uia,mungkin di luar sana..atau mungkin di syurga menanti diri ini ke sana...pikir je...tp the best is tgu laki yg willing for me tuh tibe sendiri..haha~saya masih celaru
Are you crushin' on someone?:
haha..hurm~jarang2.nk suke pun payah nk minat pe ntah lg...

Are you happier single or in a relationship?:

hurm~~dua2 ada kelebihan n keburukkan..dua2 kita akan merasa..jadi..??x yah la nak compare...bila single enjoy single..bila dah berdua..enjoy la berdua!!x payah pikir siingle dah Have you ever been cheated on?:
hurmm~~x kot~rase seakan2 itu penah la..haha
Have you ever had your heart broken?:
hurm~x penah!![secara x jujur~~huhu..]
Have you ever broken someones heart?:

byk kot~..saya ni x penah ade pengalaman bercinta sebelum ni..huhu..jadi saye x tau bagaimana org bercinta ni..haha.jadi mungkin byk kali saya buat di luar jangkaan..kalo x suke ckp je..saye x tau
Do you talk to any of your ex's?:

any of my ex's..?bunyi cam rmi je..murah ke saya ini..??huhu~
ckp je ngan semua org...saya mahu hidup..org lain juga mahu hidup

Do you believe that you are a good bf/gf?:

am i a gud gf..??i'm not..coz i'm single!!juz trying to be a better person..try t be the best for ppl who love me..cuba tp xnk pikri result dia..nanti mula rasa sedih kalo x dpt hepikan org kita sayang..huhu...
kalo ade, sya tye...akan ade ke..??dunno~hhaha

Have you dated people who were not good for you?:

hurm..kalo x baik..saya X TERIMA dia~cuma mungkin ada antara kami yg buat jadi x baik..x de trust maybe..saya atau dia rase diri x cukup baik utk pasangan..x cube utk jadi lebih baik..mungkin~saya x tau
Have you ever been in an abusive relationship?:

huh..??
Have you ever dated someone older than you?:
hahahha..nope!
How about younger than you?:
tahun2 atau bulan2..??huhuh
Do you believe everyone deserves a second chance?:
sedangkan ALLAH byk berikan saya byk peluang untuk tebus dosa..apalah layak saya utk mengata peluang kedua dan ketiga..tp peluang ketiga mmg susah dah dpt semula..jgn lepas sesudah kamu dpt..tp jika terlepas..cuba betulkan kesilapan...masih ada byk peluang jika si dia mmg sayang..cubalah!huhu..tp klo dah bg peluang byk kali lg mangkok ayun..mmg agak &^^)^&)& la kan...huhuh
Believe in love at first sight?:
hoh..?percaya..tp untuk saya susah~..pandang laki dengan penuh minat pun susah..pndg sal keje je..cane tuh..?haha..pandang lelaki yg sayang kita sudah..saya percaya...tp saya x pandang lelaki selain niat utk keja..saya selalu pandang abah saye hensem..esp kalo dia pakai baju melayu..=p
Ever been given an engagement ring?:

huh..??huhu..x penah..cincin beli sendiri ade lah~masih blum ada yg sudi..=p..here's a tip..gurls takkan mintak hadiah or pape cincin..bg je pape..n dia akan rase sronok sgt..dia x ukur hadiah tuh besar mane..tp byk mane korang bg hadiah kat diorang..ade yg anggap itu tanda laki tu beria..even ucapan sayang pompuan anggap itu hadiah tau ..huhu..tat y ade certain awek yg ske beri barang tanpa pakwe dia tau..huhu~i shud say only certain gurls r like this..nt all
Do you want to get married?:

sape yg x nak..??dalam hati sape yg nak duduk sendirian..??cuma bila tu ntah la..lambat lagi~bergantung pada yg lelaki lah~..diorang yg nk bg saye makan..huhu
Ever stolen someone's bf or gf?:
x penah!saye xnk jadi penyebab hubungan lain rosak~berdoa utk x menjadi itu~..ape yg lebih penting adalah pertahankan hubungan setelah terjalin...bukan menjalin hubungan..pertahankan selagi boleh~huhu
Does heartbreak really feel as bad as it sounds?:

jujur ke..??sakit..sgt sakit..air mata penah turun macam kanak2 baru jatuh trluka..tp saya ada iman..saya ada tuhan~rawat hati bukan seperti rawat luka~tp apa2pun suma datang dari saya..lepas itu..hurm~nt really bad..huhu~tp cukuplah ye~x nak dah
Is your gf/bf the most amazing person?:
hoh..??huhuhu..mungkin ada yg lebih baik..tp itulah yg terbaik utk saya..saya hanya menerima apa yg ada~dan berusaha bersama yg tersayang untuk menjadi lebih baik~(nantilah kalo ade k)
_________________________________________

huhuh..
any other quest..??
feel free to ask kat ruang komen..

ngah jawap2 soalan ni
diri ini terpikir
bercinta~~~
i dunno~
it's sumthing big for me..
terlalu besar..
ALLAH jadikan perasaan tu bukan untuk saja2...
satu benda yg indah yg diringi satu benda yg berat~
nak yg indah tuh kena bersedia yg berat tuh skali
kalo nak indahhhh mmg keja cerai or putus je la

benda tuh akan datang...
tp saya x tau bila
lambat atau cepat
saya tidak mahu risaw...
saya seorg perempuan..
tgu je la...
itu pun kalo ade..

yg nak salam ngan tok kadi tuh lelaki..
so let them think when they r ready
n then lets talk..haha!~
am i rite..?
ALLAH lebih tau mana yg terbaik~
saya hanya mahu diam...
______________________________________________

"Takkala si adam dan hawa berkongsi kasihnya,maka bibit-bibit cinta mula bersemi memerlukan pengorbanan yang membawa kebahagian dalam setiap apa yang diusahakan namun jika tiada persefahaman dalam semua perlakuan,luahan perasaan bakal menerangkan yg gelap..Perpisahan adalah jalan yang terakhir~" hafiz kamaruddin(edited by munirah syakirah),2010

hepi to see my fren hepi~if pape masalah terus terang ngan pasangan masing k..^_^..jgn diamkan diri~jika mulut x boleh..menaip pun xpe~biar mereka tahu ape yg ade dlm hati kita~terus teranglah...jgn buat kesilapan dengan mendiamkan diri~itu hanya mematikan hubungan..kesilapan mengajar~^_^

silalah baca blog NAJIBAH KAZMIN (klik di sini) - suka post ini

Monday, March 8, 2010

if a gurl cries for u....love it~

tadi round sekitar blogger...
jumpe dengan byk post2 yg menarik...
tp diri ini tertarik dengan sebuah post dari seorang sahabat x dikenali~
trima kasih pasa seorang sahabat yg menyuruh saya membaca..
kata2nya mendalam~
dan bermakna....
__________________________________________________________________

if a girl cries in front of you, it
means that she couldn't take it
anymore...

If you take her hand, she would stay
with you for the rest of your life; if
you let her go, she couldn't go back
to being herself anymore...
(VERY TRUE!!!)

A girl wont cry easily, Except in
front of the person who she love the
most, she becomes weak..
(VERY TRUE!!!)

A girl wont cry easily, only when she
loves you the most, she put down her
ego.

Guys, if a girl cries bcoz of you
please hold her hands firmly, she's
the one who would stay with you for
the rest of your life.

Guys, if a girl cries bcoz of you,
please dont give her up, maybe bcoz of
your decision, you ruin her life.
When she cry rite in front of you,
when she cry bcoz of you, Look into
her eyes, Can u see n feel the pain n
hurt she's feeling?

Think....
Which other girl have cried wif pure
sincerity, Infront of you, And bcoz of
you?

She cry not because she is weak, She
cry not bcoz she wan sympathy or pity,
She cry, Because crying silently is no
longer possible, the pain, hurt, n
agony have become too big a burden to
be kept inside...

Guy s, Think about it...

If a girl cry her heart out 2 you, And
all because of you, Its time to look
back on wat u have done, Only you will
know the answer to it..

Do consider it. Coz one day....
It may be too late for regrets,
It may be too late to say "im sorry".
Dont do this to a girl,
You may regret for the rest of your
life.

Maybe in your life, she's the
only one that love YOU the most.

___________________________________________________
juz nak tambah sket...
perempuan takkan tunjukkan perasaan
sedih
emo
marah
benci
lemah...
semuanya itu hanya ditunjukkan depan org yg disayang
jgnlah ragu dengan perasaan perempuan
jika perempuan itu senyum pada org lain..tp sedih & marah di depan kamu...
apa yg dia mahukan hanyalah perhatian~~

jika dia dah x sayang kamu...
dia akan terus minta putus!
dia takkan menunggu~
dan dia takkan bersabar
perempuan tindakannye lebih drastik~

Saturday, March 6, 2010

sama x semestinya serupa...hurm~

masa begitu cepat berlalu...
sedar x sedar...
kita sudah dewasa...
anak bongsu prof madya lt kolonel ustaz haji ab rahman bin mustafa (ustaz rahaman sudahh~)pun dah meingkat usia..
dan melihat adik2 jr di sekolah pun
x boleh dilihat dengan wajah seorang adik dah..
huhuh...
insya-ALLAH...
diri ini akan melawat adik2 time result keluar nanti...
diri ini pun dah lama x menjenguk hawa...
______________________________________________
semalam ada pidato bahasa melayu antarabangsa...
aduh~
tiba diri ini konfius...
ada muhammad ke x PM kita ni..??
hurm~
tapi paling x tahan bila sahabat baik..
semngt sungguh beri msg dlm bentuk pntun
lama sudah x mengasah bakat..
tima kasih kawan...
tahniah kepada negara kita sendiri menjadi juara kategori nusantara
pemidato itu adalah dari uia..^_^
china pula menang kategori antarabangsa..
baguz juga pemidato cina tuh...
_______________________________________________
sudah 3 hari diri ini berhempas pulas (ye ke..?)
mencipta soalan untuk student2 abah...
exam dah nak dekat...
tp agak kelakar bila abah mencipta nama dan tarikh yg agak kena mengena dgn hidup..
kurang selesa di situ..huhuh
Aminna binti Luqman (dua2 nama cucu abah) telah berkahwin pada 14 julai 2009 (beday aku jugak!) dan bercerai pada 1 disember 2010 (erk!!beday uyun la bah)
ahaha...klakar je bunyinye...
tp tarikh hanya tarikh...
x de kene mengena ngan kita..
tp x best la kita ckp sumthing yg bad time hari yg pttnye jadi indah kan..?
huhuhuh...
dan akhirnya...
soalan exam enakmen undang2 keluarga islam kedah dah siap!!
kepada warga insaniah...
mahukan jawapan..??(usaha sendiri)
_____________________________________________________
lepas penah menaip...
abah bawa pegi pameran seni islam dekat insaniah...
mcm2 gambar ade..
gambar selengdang,jubah,sejadah putri fatima
ada tmpt simpan gigi dan rambut nabi ALLAH saw
ketahuilah..ketika zaman rasulullah saw para sahabt suka mengutip apa yg ditinggalkan oleh rasulullah..tidak penah ada satu rambut atau janggut yg gugur di bumi tanpa dikutip oleh para sahabat...semuanya disimpan elok di masjid2 dan diwarisi dari generasi ke generasi sehingga sekarang...
ade jugak jualan buku2
abah bertya ada buku yg diri ini mahu beli
tp x dpt menarik perhatian munirah syakirah...
wah..mcm memilih plak..=p



______________________________________________________
lepas jalan2 di pameran,
solat di pejabat abah
sempat lg asyrafi main game ben ten..
mak dia pun x kurang jugak
"tembak la abang...asyik game over je mak tgk!"
huhuh..along2~~
naseb baek adli n abg fairuz x de...
kemudian abah ajak makan dekat lepak2..
makan rojak sotong (aka yong tau fu)
berselera asyrafi makan..
munirah syakirah pun sudah cuba untuk menerima benda hijau dlm makanan...
alhamdulillah..
kena cuba lg..hehe

asyrafi keja mengamuk ngan tok abah dia yg suka ngusik...
keja berebut makanan yg sama..
itulah abah...huhuhuh
mula2 makan dlm pinggan..
tp nampak x da ukhuwah..
munirah stat makan dlm talam besar tu terus..
terus abah pun makan skali..
makanan berebut ni la sedap kata mak..huhu
berkongsi makanan atau rasa makanan org yg makan bersama kita
boleh mengeratkan lg hubungan...
menambahkan senyuman...
dan juga sefahaman...
itu kata mak tahun lepas...^_^
well,really had a great time today...
abah ngusik no 1..huhuh...
__________________________________________________

perancangan masa depan ada yg diubah sikit...
abah n mak seems x da halangan..
selama ni mmg mereka begitu memahami..^_^
malah mereka x penah bising pun...
yg bising kakak2 n abg2 ipar je..(btol dak abg sumi..??)
hahahaha..lawak je tau abg sumi...
dun take it seriusly...
i noe korang buat adik cuak ke takut ke...
korang bukan mean it pun
saje nak duga je kan..??
korang mmg terlampau kuat menduga..ahaks!!~~
n ur adik dah jadi tough la sgt kan..=p

shopping ngan mak...
mak-adik nak beli kain..??
adik-x pe la mak...
mak-adik nak beli brg kat avon..??
adik-x pe la mak..adik teman je...
mak- adik ni nak ape..???
adik-huhuh..xde pape lg yg penting la..jom kita wat koktel..??!!huhu

masak ngan along n mak
mak-adik...abah ckp x payah beli keta baru..pakai je keta yg ade..mak pakai keta tuh sampai mak pencen 2012...adik x kesah kan..??
adik-mak......
mak- nape.??nak baru gak ke..?
adik- mak..adik xpenah mintak pun keta..x penting lg pun mak oi..bila plak adik bising nak keta time first year ni..?mak je pikir tau...
mak-huhu..mane tau..jibah dah ade..
adik-alahai mak..tuh jibah..ni adik..beza tuh~
mak-hurm..aah gak..mak pun pikir gak ritu..nape mak offer kain adik x nak..kalo jibah dia dah suke dah
adik- mak..kami lain laa~xleh compare kami...jalan hidup kami pun beza walaupun kami amik course same...ye la..jibah selalu balik [wat gaye merajuk..=p]
mak- ye la..adik x nak keta baru ke..?
adik- mak mesti ade agenda ni
mak- ye la..kalo adik amik keta myvii tuh balik..mak nak bawak keta ape..=(
adik-hahahah!!dah agak!!abah dah pencen la time tuh~merendek la mak n abah!hahha..but bout that adik rase mak kena berdiskusi dengan abah...
mak-hurmm~abah kata rugi..mak nak shopping susah nanti keta x dak...[gaya risaw mak x bleh blah]
adik-hahahahahahhahahahahhahahah!!!~~

well mak,adik is ur husband's daughter..tp ada 30% mak lg bab2 shopping ni..=p
syukur ada mak yg sentiasa nak memenuhi keperluan anak2...
well,technically,dari kecik jibah n adik diberi hak yg sama..
tp secara hakikatnya perlu juga dikira...
kami insan yg berbeza...
masa depan jua berbeza..
huhuhu~

munirah syakirah rasa lain jika dicompare~