Wednesday, June 1, 2011

lebah vs doktor???

terkejut Sya terima panggilan daripada Iman...
ya ALLAH,Sya tertidur lg...
ini bahana jika tidak keluar bermain di waktu petang...
kerja tidur buat lemak di bilik..
walaupun sebenarnya ada tugas sedang menanti di depan laptop..
nampak Sya byk buang masa skrg ini...
bukannya SYa yang mengolah poster..
tapi poster tu yg tgk Sya terbongkang tidur di depan laptop...
aduh!

sebentar tadi Sya mengikuti majlis baiah kakak2 dan abg2 5th year yang sudah selamat bergelar dr
alhamdulillah...
tahniah pada mereka...
insya-ALLAH Sya akan jadi berada di tempat mereka
selagi kudrat masih ada...
nasihat dr2 dan dean lebih terbuka di mana bukan sahaja kakak2
malah kami 1st year yang agak 'mengada2' menghadirkan diri
juga turut mendpt input daripada dean kami...

tiba2 minda Sya menerawang ke arah 5 tahun akan datang
di manakah Sya tatkala itu?
adakah seperti mereka?
dr Jamal selalu kata...
menjadi dr perkara pertama bukanlah ilmu...
tetapi akhlak...
ilmu kita boleh beri...tapi akhlak..??

perkara yang saya Sya asyik dengar dari angah,una n jibah...
attitude,semangat,patient is our guest,try to be fit to be a dr,be active...

"nak ke nanti bila adik balik...anak adik nak main ngan adik tp adik marah dia..sebab ape?seb ab adik penat sangat sampai adik moody..nak ke gitu??bukan isu nak kurus atau nak nampak hebat dik..tp isu nak kawal mental ni...bukan senang kalo x latih dari awal..nanti bila dpt sikit dah merungut~tension..nak release tension,makan...makan,makan...bila dah berat naik mcm mana nak buat kerja??"

itu yg Sya dpt bila Sya soalkan isu aktif bersukan...

tiba2 bila berada di auditorium KOM sebentar td...
Sya dpt rasakan kegembiraan dari dr2 baru UIA ini sampai kepada Sya sendiri...
seronoknya...
terasa sedih sebab Sya bakal kehilangan beberapa org yg selalu jadi teman bermain basketball
namun terasa mereka sudah bersedia utk memikul beban sebagai seorang dr...
berat...tapi berbaloi jika minat...

Sya cuba akan jaga attitude,
semua ini sangat berbaloi...
modal masa depan...
cuba utk berfikir luar dari kotak bak kata dr fauzi...
cuba lihat medik dari sudut yang berbeza...

bak kata dr jamal
jadi seperti lebah,melihat bunga bukan kerana warnanya..tapi kerana madunya~

bak kata abah...
jadi seperti lebah...bukan sekadar memelihara sarang tapi memelihara satu pokok tempat terduduknya sarang itu...
jadi seperti lebah...tidak akan meninggalkan sarang walau apa jua berlaku..menggunakan sengat anugera tuhan untuk melindungi diri...manusia?akallah...=p\
jadi seperti lebah...tidak akan mengosongkan sarangnya hanya ketika sarangnya sudah dipenuhi dengan masu untuk menjadi kegunaan makhluk yang lain...

baru tersedar td...rupanya sejak Sya di Medcy Sya agak garang ye??
huhuh...jangan samakan SYa di medcy dan Sya di KOM
di sana SYa ketua..SYa perlu tegas...
di sini SYa org bawah...Sya hanya memberi cadangan..=)...
garang sangat ke???

tiba2 teringin untuk melihat sejarah selama setahun...
ini beberapa gambar yg SYa tangkap secara random sepanjang tahun ini...
gambar mmg sejarah yg tidak mempunyai suara..tapi mampu berkata2!!1 gambar seribu makna





kak yan dah grad..kak cep dah kawen.T_T=p

gambar pertama gya tangkap...=)





8 comments:

najibah said...
This comment has been removed by the author.
najibah said...

lebah bukan seekor, bunga bukan sekuntum :) [ada kaitan ke?]

shake kenal kak tasnim,tak? 5th year medic

p/s: cantiknya lighting gamba2 shake..

*sorry, komen kt atas ade typo

M Syakirah said...

huhuh..x de kaitn syg...rase cm pnh knl..nape?

najibah said...

saje je tnya.. kakak netball uia xsilap. family kami kawan

M Syakirah said...

really?x penah pun dia turun main..or tim einterbatch dia main tp x perasan,,huhuh

Anonymous said...

shake, gambar yg last skali tuh, milik siapakah?

zaim-

M Syakirah said...

hahaha!!yg penting bukan yg aku zaim~org lain~dia suruh aku amik~

Amirah Lotpi said...

hAaih zaim weh, laluh tanya :P