Sunday, October 11, 2009

HaRi Ini...

huhuh..ape yg aku nak tulis rini..x de pape yg menarik...saje nak melepaskan busan...since x de benda hape dibuat di rumah...huhuhuh..cuti!!~~~tp masih belum berkesempatan utk melawat cikgu2 terchenta di sekolah...rindunye kat diorang...yup,byk org disekeliling yg kita perlu rindu..x kira masa...so..bzkan diri...aku perlu cari masa jugak utk pegi sekolah pasni..tp bila..??since ujung minggu ni aku akan memulakan XPDC bersama keluarga...buat apa..??biarlah rahsia..huhuhuh..sejak bila aku mendiamkan diri aktiviti apa yg aku buat ni..??hahahahahaa...not so really important aite..??citer sal budak pompuan yg biase...huhuhuh..tp aku tetap jaga maruah aku...tuh yg penting..sebagai wanita muslimah..

talking about muslimah...teringt td..aku baru bace blog jibah...gud post eyh!!huhuhuh...seyes...BUKAN SEMUA WANITA BERTUDUNG ITU BAIK..tp itu adalah satu cara utk menutup aib muslimah...walaupun org kata x semestinya baik laa...ape la..tp dlm hati fitrah seorang manusia..semua masih berkata WANITA BERTUDUNG ADALAH WANITA YG BAIK...btol x..??mmg la perempuan yg bertudung x semestinya baik..tp sekurang2nya dia tahu..tudung adalah salah satu cara untuk membataskn pergaulan..sebab itu dia bertudung..dari yg x pakai tudung langsung..no offence!~~saya bukan kata yg x bertudung tu jahat...tp masih belum ada pendedahan sebenarnya...dan dlm kalangan bertudung tu la kita akan pilih..mana satu yg intan mana satu yg kaca...yg mana satu batu dan mana satu berliannya...mengapa masih mahu mempertikaikan soal bertudung..??itu adalah salah satu perintah...mengapa perlu bangkitkan isu mana baik mana tidak..??tugas kita adalah mengikut perintah...seperti kita mengikut peraturan undang2...kadang tudung ini yg akan membataskan kita...kita perlu menjaga itu dan ini.kenapa perlu rasa kita terbatas..??x ke rasa diri ni disayangi..??kerana ada yg menyayangi..ptt rasa bangga sebab yg menyayangi tuh bukan calang2...tuhan kita sendiri woo!!~~~huhuh...(saya rasa lebih baik gunakan ayat sempoi supaya semua selesa utk membaca)..macam parents kita...diorang marah kita wat itu wat ini..sebab diorang sayang kita..nak kita TERJAGA...x ke rase hepi sebab kena marah..??huhuh..tp jgn la kena marah yg teruk2 tuh..tuh maybe sebab derhaka...ahaks!

x ke rasa tudung tuh salah satu gaya keterampilan yg hebat!kemas...bertudung kena la kemas..yg labuh..fasola(cara lipatan tudung) membuatkan wajah kita sentiasa nampak kemas dan x kusut...jadi wanita islam perlu menjaga kekemasan tudung anda..jgn la melihatkan kepada semua org yg tudung ini merimaskan..padahal dia ada salah satu gaya fesyen..rmbut boleh melayang sana sini..leh je nampak kusut..tp tudung..??nak melayang mane lg..??huhuhu..n sape kata tudung labuh x boleh bergaya..anda boleh pergi uia..lihat rmi wanita bertudung labuh..adakah mereka tidak bergaya..??huhuh...jika anda ingin bertudung..bertudung labuh atau tidak labuh bukanlah satu isu...asalkan menutup aurat sudah..ini bg saya..cukup skdr mengikut keadaan..jika waktu bersukan anda rasa bertudung lebih singkat tu lebih baik..terserah..asalkan menutup dan rambut...ingt!rambut itu mahkota mahkota kita...ada ke mahkota kita bawak pegi jalan2..??tayang2 kat semua org..???x kan..??mahkota kita simpan..kita jaga...itulah rambut kita...tp jgn lupa bahagian yg lain!!~~~nak tunjuk kat sape..??tunjuk kat suami nanti sudah,kan..??

lelaki...itu adalah fitrah mereka utk tertarik pada wanita..tp jgnlah mereka tertarik pada kita kerana apa yg ada pada badan kita ini..tp biarlah mereka melihat kecantik dlm hati ini...apa yg mereka mahu..??wanita yg cantik yg boleh dibawa kemana2..atau wanita yg bijak yg boleh menjadi pembimbing dlm kepimpinan mereka..??ops!sori..saya kadang2 agak geram melihat lelaki yg memakai seluar londeh...bukan suka tgk..saya menjaga pandangan saya..byk benda yg saya perlu ingt dan saya x nak semata2 melihat benda2 yg terlarang boleh melemahkan ingtan saya..saya bukan imam syafie...tp imam syafie sendiri pernah lemah ingatannya hanya kerana TERlihat betis seorang wanita yg ditiup angin...TERlihat!!!~~~aduhh...yg tidak kemas..bukan perlu tuck in sentiasa..cukup skdr cukup adab dan sopan...x kira bagaimana pun..asalkan nampak kemas dan nampak teratur...wahai lelaki...seperti wanita..kita tau...bentuk luaran bukan ukuran untuk melihat yg baik atau buruk..tp luaran adalah salah satu saringan ke arah itu..sebab itu kita perlu kemas,sopan dan bertudung...jika alasan itu adalah kamu...kamu silap..fitrah kita adalah suci..yg membuatkan kita berbeza adalah bagaimana cara kita dibentuk..??jadi..siapa sebenarnya kamu...??x perlu la sampai bersongkok atau berserban dan sbgnya...hanya kemas dan menutup aurat...ala,lelaki x nak pakai baju pun x pe..asalkan mmg antara atas pusat dan bawah lutut...huhuh..tp itu adalah wajib..bagaimana plak yg harus..??apa yg harusnya..??harus adalah adat sopan yg mana boleh diterima dlm islam...adab sopan kita...pakai baju la kan..??x kesah la macam mana..jeans kee..t shirt ke..asalkan kemas..itu aje yg islam nak...=)

ditegaskan di sini..bukan nak ajak tunjuk alim (yg bermaksod berilmu)..kita semua mmg berusaha ke arah tu...kita tgh blajar kan..??tp blajar untuk menjaga...takut sgt ke org ckp kita ni terlampau agama..??itu kan agama kita..??pelik jgk kadang2..
nape perlu condemn org yg hendak menjaga agama...???
hurmmmm...

maaflah kalo ade yg terasa...hanya peringatan bg saya...saya pun masih belum sempurna..tp saya cuba..utk membawa diri saya ke arah fitrah sebenar saya...tp kadang2 saya terlupa...itu gunanya kawan,sahabat,keluarga dan sebagainya...utk memperingatkan...menjadi contoh yg baik..utk adik2,kawan,anak2,ect...=)..cantik itu indah...indah itu islam...okies sekian..salam...

4 comments:

sham moduLLus said...

panjang sgt
tapi ak dah boleh agak intipatinye ape
ak sokong shake
bukan nak kutuk tau
tapi sister kat uia pn ade cm tu
kat dlam jubah
kat luar skirt
nauzubilla

fityatun_syakirah said...

huhuhuh..agaks laaaaa

najibah said...

salam..

hihi.. shake.. shake.. jauh bebenor dr post tudung smpai ke pembimbing lelaki *grin*

tp betul la tu,kn.. zaman skang ni mcm2 dh pelik2 blaku. kalau dulu, tgk brtudung InsyaAllah, yakin dh baik.. zaman skang ni, belum tentu.. tp tu saringan pertama.. =) *peace*

fityatun_syakirah said...

yeahhh..saringan pertama..ye laaa!!!mula ckp sal pompuan..pastu mana adil kalo x ckp sal lelaki skali..pastu kita ckp sal dua2 kan..??hahahhaa..baru d[pt semua...